Tälle sivulle kokoan mahdollisia yhdistelmiä huippureiteistä helpottaakseni lukijoiden matkansuunnittelua. Tältä sivulta löydät niin omat roadtrip-reittimme ja -aikataulumme kuin suositukseni jopa omiakin viipymiämme pidemmistä viipymistä samassa yksittäisessä kohteessa, jos sinulla on vähemmän aikaa käytettävissäsi tai haluat minimoida ajokilometrit paikan päällä. Itse olemme käyneet monessa kohteessa useasti, joten olemme keränneet saman alueen kohteita kokoon eri reissujen aikana.
Käytäthän suunnittelusi apuna myös hakemistosta löytyvää kaikkien reittiselosteiden karttaa, josta näet helposti, mitkä kohteet ovat lähellä toisiaan tai minkä kautta oma reittisi voisi kulkea! Myös tarkemmat selitykset omasta vaikeusasteikostani ja koiraystävällisistä reiteistä löytyvät hakemistosta.
Sivun teko on kesken ja se päivittyy jatkossakin.
Huomioi suunnittelussa matkustuspäivät ja säävaraus
Itse joudumme eteläsuomalaisina ajamaan Pohjois-Norjan roadtripeillä aina koko Suomen läpi edestakaisin, joten jo niihin ajoihin menee yleensä noin 4 päivää + keskellä reissua kohteesta toiseen siirtymiin kenties vielä 1–2 siirtymäpäivää. Siksi olemme yleensä suunnitelleet kunkin roadtripin noin kahden viikon reissuksi, jonka ajalle valitsemme alueellisesti kaksi erillistä 3–4 päivän viipymää tai tukikohtaa. Tämä suunnitelman runko on mielestämme toiminut loistavasti, jotta ei olla koko ajan vain reissussa ja jotta paikan päällä on hieman pelivaraa säiden suhteen varsinkin niissä retkikohteissa, joihin varmasti haluaisi päästä käymään. Jos on koko ajan liikekannalla ja varannut vain yhden tietyn päivän tietylle reitille, retken missaaminen huonon sään vuoksi on valitettavan todennäköistä. Tällä omalla suunnittelurungollamme emme ole vielä koskaan joutuneet jättämään kunkin alueen ykköskohdettamme väliin, vaikka tietysti reissuun lähdemme aina sellaiseenkin vaihtoehtoon valmistautuen.
Muistathan siis, että huonolla tuurilla säät eivät ole suosiolliset eikä suunniteltuja huiputuspäiviä pysty välttämättä toteuttamaan ainakaan juuri suunniteltuina päivinä. Siksi suosittelen varaamaan reissulle päivän tai pari per kohde säävarausta varten ja valitsemaan huiputus- tai retkipäivät vasta sääennusteen mukaan. Itse olemme laittaneet kunkin viipymän mahdolliset reitit jo etukäteen prioriteettijärjestykseen ja toivoneet, että ainakin se ennakkoon parhaaksi luokiteltu kohde voisi olla todennäköistä toteuttaa, vaikka osa päivistä menisi sään puolesta hukkaan. Jos sitten säät ovat suosineet, niin onpahan ehtinyt huiputella samalla alueella enemmän tai käyttää vapaapäiviä ihan vain nautiskeluun!
Hyvä tietää!
- Maksimoimme päivät perillä, joten ajopäivät ovat usein tehokkaita ja hyvin suunniteltuja ja erityisesti Suomen halki mennessä pitkiäkin (700–900 km). Jos istumalihaksesi ovat toista maata, suunnittele siirtymäpäivät toisin.
- Koiran kanssa matkustettaessa muistathan ajoissa selvittää ajankohtaiset vaatimukset rokotuksista ja lemmikkipassista, Ruotsin kautta mennessäsi myös madotuksista ja koiran ilmoittamisesta tulliin rajanylitystä varten.
- Norjassa kaupat eivät juurikaan ole auki sunnuntaisin tai myöhään illalla, joten suunnittele saapumispäivien kaupassa käynnit matkan varrelle ja huomioi kauppojen aukioloajat.
- Huoltoasemat harvenevat pohjoisessa, joten suunnittele hyvin myös tankkauspaikat. Hyvä vinkki on tankata aina, kun puolet tankista on kulunut.
- Norjassa ajomatkoihin kannattaa varata huomattavasti enemmän aikaa kuin samoihin kilometreihin Suomessa. Tiet voivat olla paikoin kapeita, matkailuautoja on liikenteessä paljon ja upeita pysähdyspaikkoja löytyy sieltä täältä – maisemareiteillä ei halua kiirehtiä.
- Norjassa pienestäkin ylinopeudesta tulee isot rapsut, joten nopeuksia kannattaa pitää silmällä.
- Alla oleviin karttoihin en ole piirtänyt Suomen koko edestakaista osuutta ellei kyseessä ole ollut alusta asti lenkkimäinen ajoreitti (roadtrip I). Sen sijaan olen piirtänyt ainoastaan edestakaisen menon ja paluun välisen liikkumisen itse kohteissa. Siten kartta zoomaa heti lähemmäs ja näyttää olennaisen kohdereitin kohdasta, jossa menon ja paluun reitit alkavat poiketa toisistaan tavalla tai toisella.
Pohjois-Norjan pidemmät viipymät
Omat roadtrippimme
Roadtrip V Faueldalen ja Lyngenin länsipuoli, Skibotn ja Skjervøyn alue, syyskuu 2024
Pvä 1. Ajo napapiirille Juoksenkiin Tuomaan Tuvan lähettyville.
Pvä 2. Ajo Kilpisjärven kautta Norjaan ja perille Lyngenin länsipuolelle Faueldaleniin.
Pvä 3. Retkipäivä Faueldalenissa, illalla Jøvikin kivirannalle Hjellnessandiin, yö Faueldalenissa.
Pvä 4. Retkipäivä Lakselvbuktin lähellä Njunnásin huipulle ja Langdalsfossenille, ajo Hattengin matkaparkkiin.
Pvä 5. Ajo Skibotniin, retkipäivä Svartebergetille ja Hengenille, ajo Birtavarreen campingiin.
Pvä 6. Ajo Skjervøyhin, iltaretki Isbuktvannetille Kågenin puolella.
Pvä 7. Lepo- ja kalastuspäivä Skjervøyllä ja Kågenilla.
Pvä 8. Retkipäivä Kågenin Vardhaugenilla.
Pvä 9. Lepo- ja kalastuspäivä Skjervøyllä
Pvä 10. Retkipäivä Kågenilla Breikågenin huipulle.
Pvä 11. Sateinen/epävakainen roadtrip-päivä Arnøyalla lähes kaikki päätiet ajaen.
Pvä 12. Ajo Skibotnin ja Kilpisjärven kautta Muonioon.
Pvä 13. Maisema-ajelua Pallaksen ympäristössä, pikaretki Aavasaksan auringonlaskuun ja yöksi ajo Viitasaarelle.
Pvä 14. Ajo Tampereella pysähtymisen kautta kotiin, kokonaismatka n. 3450 km.
Roadtrip IV Kilpisjärvi, Lyngen, Tromssa ja Senja, syyskuu 2023
Pvä 1. Ajo napapiirille Juoksenkiin Tuomaan Tuvan lähettyville.
Pvä 2. Ajo Kilpisjärvelle, yöksi Tsahkaljärvelle telttaan.
Pvä 3. Retkipäivä Pikku-Mallalle, loppuilta sateen pitelyä ja yö Kilpisjärvellä puskassa.
Pvä 4. Norjassa satoi, joten lisäretki Kilpisjärven Leutsuvaaralle, illalla ajo Norjan Hattengin matkaparkkiin.
Pvä 5. Retkipäivä Elvevolldaleniin, ajo majapaikkaan Svensbyhyn.
Pvä 6. Lepo-, kauppa- ja kalapäivä Lyngenissä.
Pvä 7. Retkipäivä Rørnestindenille.
Pvä 8. Siirtymäpäivä: Svensbystä lautalla yli, ajo Tromssaan ja Kvaløyan etelärantaa pitkin Brensholmeniin yöksi.
Pvä 9. Turisteilupäivä Sommarøyalla, spontaanisti lautalla jo aiemmin siirtymä Senjalle yöksi.
Pvä 10. Lepopäivä ja siirtyminen Senjan majoitukseen Fjordbotniin.
Pvä 11. Retkipäivä Senjan Grytetippenille, yö samassa majoituksessa.
Pvä 12. Lapin lumiennusteiden vuoksi aikaistettu lähtö ja ajo takaisin Suomeen Ouluun.
Pvä 13. Ajo Tampereelle, jossa yötä.
Pvä 14. Loppu ajo kotiin.
Lisätietoa
- Tällä reissulla muutimme suunnitelmiamme spontaanisti eniten, ja retkiautolla ja osin puskaparkeissa yöpyvänä se oli helppoa. Suunnitelmanmuutokset liittyivät kerran säähän, kerran haluun edetä pidemmälle aiemmin sekä kerran parkkialueella häiriköineeseen "kylähulluun", jonka kiinniottoa sivullisina jouduimme todistamaan ja halusimme siksi vaihtaa yöpaikkaa rauhallisempaan vielä myöhään yöllä.
- Käytimme tällä reisulla (2023) kahta eri lauttaa jonotussysteemillä, ja se onnistui näin syysaikaan kesäsesongin ulkopuolella helposti. Tarvittiin vain sovellus/rekisteröityminen lauttojen maksujärjestelmään, sinne auton ja kortin tiedot, ja maksu meni itsestään. Lauttaan ajettiin ainakin näin syksyllä jonotusjärjestyksessä ja rekisteritunnukset kuvattiin lauttaan noustessa. Kesäaikaan lauttoihin eivät välttämättä kaikki mahdu ja voi joutua odottamaan seuraavia lauttoja.
Roadtrip III Kilpisjärvi, Lyngen, Alta, rannikkoa Pykeijaan ja Saariselän UKK, syyskuu 2022
Pvä 1. Ajo Ylitornioon.
Pvä 2. Ajo Kilpisjärvelle, iltaretki Salmivaaralle, yöksi Tsahkaljärvelle telttaan.
Pvä 3. Aamulla Tsahkaljärven ihailua, maisema-ajo Norjaan, iltalenkki ja yöpyminen Norjan Rottenvikvatnetilla.
Pvä 4. Aamulenkki Rottenvikfossenilla, ajo Lyngseidetin kaupan kautta majoitukseen Svensbyhyn.
Pvä 5. Lepopäivän retki Nesset Lenangsøyralla, yö samassa majapaikassa.
Pvä 6. Lähtö majapaikasta, retki Blåisvatnetille, jossa myös maksullisella parkkialueella yö.
Pvä 7. Ennen lähtöä aamulenkki Aspevatnetille, kalastelua Lyngenillä ja harmillisesti yötä vasten pitkä ajo yöksi levähdyspaikalle Langfjordbotnista itään.
Pvä 8. Ajo Altaan, retkipäivä Altan/Sautson kanjonille, majoitukseen Alta River Campingiin.
Pvä 9. Lepopäivä, majoitus samassa paikassa.
Pvä 10. Siirtymä- ja kalapäivä, pisto Nordkappia kohti Sortvikassa asti, yöksi Roddenesiin.
Pvä 11. Pikaretki Silfarin kanjonille, ajo Ifjordin ja Tanan kauttapistolle Pykeijaan ja Tanaan yöksi.
Pvä 12. Nuorgamista yli Suomeen, maisematietä Utsjoki-Karigasniemi ja Saariselälle yöksi.
Pvä 13. Retki Lemmijoelle ja Kiilopäälle UKK:ssa, ajo Viitasaarelle yöksi.
Pvä 14. Tampere-pysähdyksen kautta kotiin.
Roadtrip II Lofootit, Senja ja Kilpisjärvi, elokuu 2019
Lisätietoa
- Norjan puolella ainoat meidän ajoaikataulumme säätelijät olivat Svolværin kauppaan ehtiminen Henningsværiin iltapäivällä saavuttaessa sekä lähtöpäivänä Andenesin lautan ajoitus Senjalle niin, että päivää olisi paljon jäljellä rauhalliseen maisemareitistä nauttimiseen majapaikkaan mennessä. Kaupassa kävimme jo heti Gryllefjordissa, johon lautta Senjan puolella saapui.
Roadtrip I Lofooteilta Norjan halki ja Ruotsin läpi takaisin, heinäkuu 2017
Pvä 1. Ajo Ruotsin puolelle Kalixiin.
Pvä 2. Ajo Abiskon kanjonin kurkkauksen pikapysähdyksen kautta Svolværin Svinøyaan.
Pvä 3. Fløyan huiputus.
Pvä 4. Lepopäivä.
Pvä 5. Sadepäivä Svolværissä, seljettyä Tjeldbergtindenin iltahuiputus.
Pvä 6. Ajo Lofoottien päähän, lautta Å:sta Bodøhön. Ajo Saltdaliin. Iltalenkki Kjemåfossenilla ja Junkerdalenissa.
Pvä 7. Pitkä ajo Arctic Cirle Centerin kautta Steinkjeriin majoitukseen.
Pvä 8. Pitkä ajo Atlanterhavsveienin maisemareitin kautta Moldeen majoitukseen.
Pvä 9. Pitkä ajo Trollstigenin maisemareitti ylös ja takaisin, sitten Dombåsin Furuhaugliin, iltaretki Mehøen huipulle.
Pvä 10. Ajo Lillehammerin ohi Skarnesiin.
Pvä 11. Ajo Kongsvingerin ja Karlstadin kautta Örebrohun yöksi.
Pvä 12. Ajo Tukholman satamaan.
Pvä 13. Yö Turun-laivassa, ajo kotiin, kokonaismatka n. 4100 km.
Lisätietoa
- Tällä matkalla reitin suunnitteli täysin isäni, ja matka oli Lofoottien viipymää lukuunottamatta enemmän roadtrip halki Norjan. Jälkikäteen ajatellen olisin itse varannut samaan reissuun vielä 2–3 lisäpäivää esim. Saltstraumenin ihmettelyyn, Rondanen kansallispuiston retkeen, Geiranger-vuonolla käymiseen tms. Onneksi en silloin vielä tiennyt, miten läheltä mentiin montaa muutakin siistiä must see -paikkaa!
- Roadtrip sisälsi kolme maksullista lauttamatkaa, ja niihin meni viideltä matkustajalta ja yhdeltä autolta vuonna 2017 yhteensä noin 550€: Moskenes–Bodø (vajaa 200€), Halsa–Kanestraum (n. 10€) ja Tukholma–Turku (n. 350€)
- Tällä reitillä olisi ollut mukava viettää pidemmät viipymät erityisesti Saltdalin ja Mo i Ranan alueella (monta kansallispuistoa), Geirangerin alueella sekä Dovrefjellin ja Rondanen kansallispuistojen alueella. Myös Jostedalsbreen ja/tai Jotunheimenin kansallispuisto olisivat olleet todella näppärä yhdistää tähän reittiin ja ovat yhdessä aiemmin mainittujen kanssa aluetta, jonne varmasti jonakin päivänä haluan vielä palata.
Ei kommentteja :
Lähetä kommentti
Kaikki kommentit, tarkennukset ja varsinkin oman käyntini jälkeen tulleet muutokset reitillä otan ilolla vastaan. Kiitos jo etukäteen!